Jazzie ‚Workout’ (1988)

W końcu nadeszła pora (w ten jakże śnieżny wieczór) na jedną z moich ulubionych postaci w Barbie’owym świecie – Jazzie. W mojej kolekcji znajduje się jak na razie tylko jedna taka lalka, lecz zanim o niej, małe wprowadzenie…

W roku 1979 firma Mattel wprowadziła na rynek lalkę Starr oraz jej przyjaciół – Kelly, Tracey i Shauna – uczniów Springfield High School. Lalki te nie były skoligacone w żaden sposób z Barbie (chyba, że weźmiemy pod uwagę podobne wymiary?), były odrębną serią, jak np. ‚Heart Family’

Dokładnie dziesięć lat później, w roku 1989, Mattel wypuścił na rynek na podobnych zasadach lalkę Jazzie, jej przyjaciółki – Chelsie i Stacie oraz jej chłopaka – Dude’a. Seria ta, także stworzona jako odrębna linia, sprzedawana w białych pudełkach (podczas gdy Barbie w różowych).

Jedyne powiązanie ze światem Barbie to fakt, że Jazzie została mianowana jej kuzynką, w związku z czym 3 razy wydano ją, jako część plażowej serii: ‚Hawaiian Fun Jazzie’ (1991), ‚Sun Sensation Jazzie’ (1992) i ‚Glitter Beach Jazzie’ (1993). Poniżej zdjęcia Jazzie i jej paczki: (zdjęcia zapożyczone ze strony Kattis Dolls) 

* Jazzie (headmold Starr, sygnowany datą 1979)

* Chelsie (headmold Tracey, sygnowany datą 1979)

* Stacie (headmold Steffie, sygnowany datą 1971)

* Dude (headmold Derek, sygnowany datą 1985)

O Jazzie marzyłem od dawna, jednak zawsze, gdy lalka pojawiała się w zasięgu ręki, była poza zasięgiem portfela… Aż w końcu nadszedł dzień, gdy odnalazłem ją na aukcji z innymi Mattelkami (m.in. ‚Twirly Curls’). Kiedy w końcu lalki dotarły, niestety rzeczywistość ostudziła mój entuzjazm – na niewyraźnym zdjęciu nie zauważyłem, że Jazzie ma ogoloną przez dość niewprawnego fryzjera grzywkę! Ze względu na to, iż Jazzie jest niezwykle ciekawą postacią w plastikowym świecie, postanowiłem „naprawić” jednak zniszczoną grzywkę i poświęcić lalce notkę na blogu.

I tak oto Jazzie otrzymała nowy look – od reszty włosów oddzieliłem pasma znajdujące się tuż przy wykarczowanej grzywie, obciąłem je do pożądanej długości, suszarką „przylizałem”, tak, by włosy przylegały do twarzy; następnie podwinąłem na wsuwce, by zakręcić grzywkę. Gdy ta przybrała kształt loczka, rozczesałem ją i ułożyłem, utrwalając efekt lakierem. Całość wygląda tak sobie, ale na pewno lepiej, niż sterczące na boki kilkumilimetrowe włoski… Teraz grzywka wygląda mniej więcej jak u Barbie ‚Totally Hair’!

 

Jazzie z profilu. Główka sygnowana na karku © MATTEL INC / 1979

Ubranko, w jakim pozuje Jazzie, przyszło wraz z innymi, jak to mówią forumowicze z DollPlazy – „trupkami”. W najśmielszych snach nie podejrzewałbym, że to piżamo-podobne coś to wytwór firmy Mattel, a jednak! Metka mówi sama za siebie: GENUINE B BARBIE. Jest to więc jakiś ciuszek z lat 90.!

Przy okazji widać na tym zdjęciu, że nie tylko grzywka była powodem, dla którego Jazzie trafiła do szuflady – na ciele ma kilka białych śladów, które wyglądają na zacieki od wody, niestety nimi nie są. Poprzedni właściciel musiał potraktować lalkę jakimś „ostrzejszym” środkiem, możliwe, że zmywaczem do paznokci…

 

Mimo to, Jazzie wygląda na zadowoloną! 😉

 

Ciałko Jazzie, pochodzące od lalki Starr, nie jest tak „rozwinięte”, jak ciało Barbie. W końcu jest ona tylko młodszą kuzynką – ma mniejsze piersi, ale za to szersze biodra, płaskie stópki, kulkowe połączenie w pasie (podobnie jak np. w ciałach typu bend and move), wmoldowany wzór kwiatowy imitujący majtki i zgięte w łokciach rączki – zupełnie jak u Barbie.

  

Sygnatura na dole plecków © MATTEL.INC.1975 / MALAYSIA

Nogi Jazzie są gumowe i zginane (bendable legs) „na dwa”. Gdzieś czytałem, że nogi Starr mają tendencję do kleistości… Ciekawe czy Jazzie też dotknie ten problem???

 A tak wyglądała Jazzie ‚Workout’ w oryginalnym opakowaniu i stylizacji. Napis na pudełku głosi: Teen Looks Jazzie / Cool Teen Cousin of Barbie (dosłownie: Nastoletniowyglądająca Jazzie / Odjazdowa Nastoletnia Kuzynka Barbie). Zwróćcie także uwagę na nietypowy kolor pudełka! (zdjęcia ze strony eBay.com)

  

Dodaj komentarz